måndag 4 augusti 2008

Dag 2

Igår startade vi tidigt, var ute redan 9.20 och började vårat promenerande, dock började vi med att ta tunnelbanan till Staten Island färjan. Vi tog den för att få en lagom blick av Frihetsgudinnan men slippa köa för att komma ut till den. Som ren bonus fick vi även en härlig vy över New Yorks skyline.


Vår första kontakt med NY tunnelbana.


Väntan på färjan.


Henrik tar kort..


Södra Manhattans skyline.


Frihetsgudinnan, helt lagom nära.


Vidare vy över Manhattan.


Hårt område inärheten av Staten Island färjorna.

Lunch intogs i ameriansk stil nere i ett område som kallas Dumbo, "Down under Manhattan Bridge Overpass" eller något liknande. Där hittade vi många coola affärer bla en japansk affär där jag slog till och köpte en liten radiostyrd Mario Kart som har stort sammlar värde. Gick även in i en affär som sålde danska möbler, dom hade två ägget stolar tillsalu för 20 resp 25 000 dollar... fan man borde skeppa våran stol till USA... 120 000kr.. DET är galet..


Idas lunch, amerikanska pannkakor, bacon och ägg.


Min lunch blev vitlöks hamburgare, pommes och en Choklad milkshake :)


Promenerade såklart över Brooklyn Bridge


Efter våran långa promenad tog vi t-banan tillbaka till Manhattan och Henrik tog oss till Eric, en vän till honom. Vi tog det lugnt där en stund och snackade, drack lite läsk och fixade biljetter till Dark Knight. Vi träffade även Erics katt, Dupree, som var 18år gammal och som varje dag i 3min får dropp för att överleva... :)

Efter Bion som för övrigt var helt fantastisk så gick vi med Eric ner till vattnet för att se på solnedgången, vi blev dock lite sena och missade den men fick ändå en vacker syn. Vi tog sedan en taxi till Erics ställe, höll på att bli påkörda av en ambulans men kom fram hela tillslut. Eric tog oss ut för att äta på ett underbart Thaiställe som var likt thai i Sverige men ändå på något sätt mycket godare. Vi enades om att det var mer smak, mindre starkt här i NY... (Semestern kan iof ha ngn inverkan på att allt smakar mkt bättre).


Solnedgången...


Eric, han var tydligen best man på Henrik och Mias bröllop.


Vi testade 3 godissorter på bion. Milk Duds, helt ok. Butterfinger, bläää. Skittles, MUMS! Skittles lär åka med hem ett par påsar, och ja Magnus till dig med :)

Nu skall jag hoppa in i duschen, sen är det frukost på stan som gäller. Idag är vi själva och det vi siktar på är shopping och MoMa (Moder Museum of Art)

Over and Out

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej pappa och ida

idag har jag gjort illa mig i stortån. Har gjort andra roliga saker som att jag faktiskt fick en liten vattenloppa som heter pippi,och hon har fått mycket mat.

jag gillar att plocka mycket smultron.

Puss från Saga. Jag älskar dig pappa och oxå dig Ida så du inte blir ledsen.

P.s. Farfar undrar hur det går med stettsonhatten D.s

Anonym sa...

Staten Island-färjan... det var ju där The RZA och GZA började rappa... det var där Wu-Tang Clan började...