onsdag 6 augusti 2008

Dag 4

Dag fyra av det stora äventyret. Idag var planen att hinna med lite vanliga turist grejer och även fortsätta våran (läs Idas), shopping :) Vi gick upp i ottan för att skynda oss tills att Empire State building öppnade kl 8 på morgonen, allt för att undvika de lååånga köerna som vi har hört skall förekomma. Så blev också fallet och det tog oss ca 1.5h att stå i kö, vara där och komma ner igen, helt perfekt.


Vy över Manhattan med omnejd.


Manhattan


Vi uppe på världens 7e högsta byggnad :)


Svindel?


Resans bästa bild so far, tycker iaf jag :)

Efter Empire var vi redan lite trötta så vi svängde in på Starbucks för att ta oss lite socker, eller snarare 7dl socker var... men gott är det!


En flourtants värsta mardröm...

Nu började det rycka i Idas shopping tarm och vi bestämde oss för att att leta upp affären som vi hade hört skulle ha Sarah Jessica Parkers märke, Bitten. För er som inte är sådana shopping virtuoser som oss skall veta att detta märke har som slogan att det är "fashion for everyone" allt skall kosta mellan 8-22 dollar. Sagt och gjort så fann vi stället i Manhattan Mall, andra våningen om någon av er skulle ha vägarna förbi.

Ida gick loss som en smärre galning med fradga i mungipan och lyckades storma ut därifrån med En jacka, två linnen och en klänning. Allt detta kostade henne 36 dollar, dvs enligt dagens växelkurs exakt 219.24SEK... Ett kap helt enkelt. Efter detta svängde vi förbi en Victoria Secrets och Ida köpte BH och trosor där, speciellt lycklig blev jag då färgen var min favvorit :)

Vi hade fått tips om en bra Outlett som skulle ligga runt 79e gatan så vi bestämde oss för att sattsa på den. Dock råkade vi hoppa på ett expresståg och vips var vi på 125e gatan, mitt i Harlem. Många människor kunde då ha brutit ihop, gett upp och åkt hem, men ikke detta paret som var välförberedda när det gäller sånna händelser, just i Harlem hade vi ett lunch ställe inbokat så vi skippade Outletten och gick på Sylvias Soulfood istället.


Mitt i Harlem.


Idas mat, ribbes med vitlökspotatismos.


Kyckling med "buttered corn" och vitlökspotatismos.

Efter en ljuvlig måltid ville vi ta oss ner och besöka Toys R Us på Time Square, den har ett parisehjul innomhus och vi båda gillar lekasaker så det var klart ett måste. Dock var det en stor besvikelse, det var helt enkelt för mycket folk så det var nästan omöjligt att ens orka vara där inne. Några häfftiga bilder blev det iaf.


Parishjulet.


En T-Rex gick lös mitt inne i affären..


Dom hade ett helt hus fyllt med Barbies, och nej Saga vi var inte inne där..

När Toys r Us var avklarat begav vi oss ner downtown och besökte mitt nya tillhåll New York Videogames och köpte två nya spel. Sedan drog vi vidare och Ida köpte mer kläder. Vi tog en sväng till in på Yellow Rat Bastard och jag slog till och köpte två tshirts och två par shorts, mkt nöjd och det hoppas jag du också blir mammsen!


Snygg? Nej men kläderna är det...

Efter detta tog vi en taxi "hem" och där väntade Mia på oss, vi bytte om och tog en taxi ner till East Village där vi käkade på en mkt bra resturang som hette Mustache. Det var lite Marockans mat som gällde, mycket mycket gott och mättande, men framför allt gratis då Ida fick betala.. mina pengar var slut för dagen efter shoppingen :)

Nej nu är det dags att hoppa i säng, Ida sover redan och imorgon skall vi unna oss en lugn dag i Central Park med lite godsaker och tilltugg.

Take Care!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan

Idag var vi på lådbilslandet i Nykvarn. Jag åkte lådbilsrally, traktor, motorcykel. Hoppade i en hoppborg, gick en hinderbana, åkte karusell och ett tåg. Vi fikade och farfar och farmor köpte en keps åt mig. Innan jag åkte hem fick jag ett körkort för lådbilar som gäller tom 2012.

Fick en kompis på lådbilslandet, vet inte vad hon hette men vi åkte tåget ihop.

Sedan åt vi middag på Mac Donalds. Har alltså haft en bra dag.

Många pussar från Saga till er båda, jag älskar och saknar er jätte mycket. Farmor och farfar är ok men ni är bäst.


Saga

P.s. Farmor och farfar hälsar, glöm inte hatten och parfymen D.s

Anonym sa...

Jättekul att ni delar med er av era upplevelser!
Fina bilder.
Ha´de´bra i fortsättningen!
Kram
Gunvi